tekst: Marta Matysiak, logopeda

Rozwój mowy dziecka to proces pełen wyzwań i radości. Sprawdź, jakie są etapy rozwoju językowego, kiedy dziecko powinno mówić pierwsze słowa i jakie sygnały mogą sugerować potrzebę konsultacji z logopedą.

Rozwój mowy dziecka to długotrwały proces, który zaczyna się jeszcze przed urodzeniem i trwa do wieku szkolnego. Rodzice często zastanawiają się, jak i ile dziecko powinno mówić na poszczególnych etapach swojego rozwoju.

0 – 1 rok życia
Jest to okres melodii. Maluch spędza ten czas głównie z rodzicem, od którego uczy się adekwatnych zachowań komunikacyjnych.
Dziecko w tym czasie zwykle:

  • głuży (ok. 3 miesiąca życia) – wydaje z siebie gardłowe dźwięki, popiskuje, płacze, pojawia się pierwszy uśmiech,
  • gaworzy (4 – 9 miesiąc życia) – powtarza te same sylaby, początkowo pojedyncze (BA, MA), które z czasem wydłużają się do sekwencji dźwięków (BABABA, MAMAPAPA).

Ważne:

  • Dziecko gaworzy w odpowiedzi na aktywność werbalną otoczenia!
  • Po swojej „wypowiedzi” oczekuje reakcji mamy lub taty!
  • Aby gaworzyć, dziecko musi słyszeć!

Dodatkowo:

  • W okolicach 1. urodzin rozumie proste polecenia („Gdzie piłka?”, „Daj misia”),
  • Reaguje na swoje imię,
  • Wskazuje palcem przedmioty, które chce dostać (ok. 9 miesiąca),
  • Próbuje nowych pokarmów, stara się jeść samodzielnie,
  • Wypowiada pierwsze słowa (ok. 1. urodzin): mama, baba, tata.

1 – 2 rok życia
To okres wyrazu. Maluch już wie, na czym polega komunikacja, i próbuje porozumieć się ze swoim otoczeniem różnymi sposobami:

  • Powtarza coraz więcej słów, w tym onomatopeje (brum brum, hau hau) i proste wyrazy (nie ma, nie, nu nu). Wyrazy mogą być uproszczone, ponieważ maluch nie wypowiada jeszcze wszystkich głosek.
  • Rozumie coraz więcej prostych poleceń,
  • Łączy wyrazy w proste połączenia, np. „Mama nie!”, „Lala tam!”,
  • W okolicach 2. urodzin pojawia się pierwsze zdanie, często zawierające onomatopeje: „Tata am am”, „Lala hop hop”.
  • Pojawia się odmiana rzeczownika (np. „Nie ma taty!”),
  • Kompensuje gestami to, czego jeszcze nie potrafi nazwać.

Ważne:

  • Dwulatek wypowiada średnio 270 słów (wliczając onomatopeje).

2 – 3 rok życia
Jest to okres zdania. Dziecko bawi się coraz chętniej z innymi dziećmi, naśladuje ich zachowania i zwroty. Jego mowa rozwija się bardzo intensywnie, choć mogą pojawiać się błędy gramatyczne. Dziecko:

  • Powtarza krótkie piosenki i wierszyki,
  • Konstruuje coraz dłuższe zdania,
  • Zaczyna używać spójników: i, a, bo, żeby.

Ważne:

  • Mowa trzylatka powinna być zrozumiała dla otoczenia.
  • Dziecko może jeszcze zamieniać głoski sz, rz, cz, dż oraz s, z, c, dz na ś, ź, ć, dź, a głoskę r na l.
  • Bliżej 3. urodzin dziecko powinno mówić o sobie w 1. os. l. poj. („JA”) i używać czasu przeszłego. Utrwalenie formy „JA” powinno zakończyć się do końca 3. roku życia.

3 – 7 rok życia
Jest to swoisty okres rozwoju mowy dziecka, w którym wzbogaca się jego słownik bierny i czynny. Dziecko:

  • Rozumie wszystkie pytania i zadaje je z zachowaniem zasad gramatyki,
  • Rozumie przyimki: na, pod, do, obok, przed/za, między, nad (ostatni pojawia się ok. 5. roku życia),
  • Potrafi przyswoić od 4 do 8 informacji z polecenia, co oznacza, że rozumie złożone instrukcje, także z odroczeniem w czasie (np. „Zanim narysujesz kotka, posprzątaj ze stołu”).

Pod koniec tego okresu dziecko chętniej opowiada, przywołuje z pamięci wydarzenia i porównuje je do obecnych. Tworzy żarty, rozumie je i potrafi bawić się w role, zmieniając ton głosu. Realizuje poprawnie wszystkie głoski języka polskiego.

Alarmujące sygnały:

  • Dziecko nie odpowiada uśmiechem na uśmiech,
  • Nie gaworzy,
  • Jego zabawa nie rozwija się lub jest nietypowa,
  • Zapomina słowa, które wcześniej znało,
  • Z opóźnieniem zdobywa kolejne etapy rozwoju mowy,
  • Po 3. roku życia mówi w sposób niezrozumiały dla otoczenia,
  • W przedszkolu mówi tylko z wybranymi osobami, choć w domu komunikuje się normalnie,
  • W wieku szkolnym nie realizuje poprawnie wszystkich głosek.

Co możesz zrobić?

  • Baw się naprzemiennie! Czekaj na reakcję dziecka, nie zagaduj go.
  • Czytaj! Wybieraj książki dostosowane do poziomu rozwoju dziecka. Pokazuj, opowiadaj, powtarzaj nazwy przedmiotów.
  • Angażuj w prace domowe! Nawet proste czynności są okazją do nauki nowych słów. To prawda – szybciej rozpakujesz zmywarkę sama, ale (!) prace domowe to doskonała okazja do nauki słów! – Ile razy powtórzysz słowo: nóż przy wyciąganiu przez malucha sztućców?
  • Unikaj ekranów do 2. roku życia i u dzieci z trudnościami w mowie. Nadmierny dostęp do ekranów przeciąża układ nerwowy. To, że dziecku sąsiada bajki nie zaszkodziły, nie znaczy, że Twojemu też nie zaszkodzą!
    • Zamiast ekranów: daj dziecku piasek kinetyczny, przekładaj fasolki do butelki, bawcie się ciastoliną, pozwól dziecku drzeć kolorowe kartki papieru.
  • Modeluj! Jeśli dziecko mówi niepoprawnie, podawaj mu właściwą formę, najkrótszą, ale bez krytyki.
  • Nie mów: powiedziałeś źle! Powtórz jeszcze raz! Wyraźnie! W ten sposób osiągniesz efekt odwrotny do zamierzonego!
  • Podawaj nazwy, przypominaj szeptem, spraw, żeby Twoje dziecko miało moc sprawczą!

Mity:

  1. Chłopcy nie mówią później z natury.
  2. Dwulatek mówi w sposób funkcjonalny.
  3. „Pójdzie do przedszkola, to się nauczy” to mit. Eksponowanie na język jest korzystne, ale dziecko w przedszkolu może czuć się zagubione, jeśli nie umie wyrazić swoich potrzeb. Pomyśl jak się czuje w przedszkolu dziecko, które nie potrafi poprosić o picie lub dołączyć do zabawy? Czy Pani w przedszkolu ma możliwość skupić się tylko na jednym dziecku?
  4. Komunikacja alternatywna i wspomagająca nie opóźnia mowy werbalnej.
Call Now Button